آسیب های استمناء(خود ارضایی)
آسیب های عمل زشت استمناء(خود ارضایی)
بسم الله الرحمن الرحیم
فقط تدبر کن:
آسیب های جسمی: برای مطالعه کامل به ادامه ی مطالب برو
1- مرحله مشکل ساز (Problematic)
در افرادی که مدتی است گرفتار خودارضایی شده اند، زودرس ترین عوارض ناشیاز خودارضایی عبارت است از:
الف. خستگی و کوفتگی (Fatigues/Tiredness)،
ب. عدم تمرکز حواس (Lack ofconcentration)،
ج. ضعف حافظه (Poor memory)،
د. استرس و اضطراب2-(Stress/Anxiety). . مرحله گرفتاری شدید (Severe)
بروز علایم زیر در فرد گرفتار، نشان دهنده آن است که شدت ابتلای وی یا مدت آن بیش از مرحله اول است و در نتیجه عوارض شدیدتری ظاهر شده است:
الف. خستگی و کوفتگی (Fatigues/Tiredness)،
ب. نوسان خلق یا تغییرات سریع خلقی (Mood swings)،
ج. حساسیت بیش از حد و زودرنجی ( Irritability)،
د. کمردرد (Lower back pain)، ه. نازک شدن موها (Thinning hair)،
و. ناتوانی جنسی زودرس در جوانی (Youthimpotence)،
ز. بیخوابی یا بدخوابی و مشکلات مشابه
3-(Insomnia/Sleep problem). . مرحله گرفتاری بسیار شدید یا حالت اعتیاد (Addictive):
الف. خستگی و کوفتگی (Fatigues/Tiredness)،
ب. ریزش شدید موها (Severe hair loss)،
ج. تارشدن دید چشم ها (Blurred vision)،
د. وز وز گوش (Buzzing in the ears)،
ه. انزال زودرس و غیرارادی یا خروج منی به صورت قطره قطره ( prematurelyEjaculation)،
و. درد کشاله ران و ناحیه تناسلی (Groin/Testicular pain)،
ز. دردهای قولنجی در ناحیه لگن و استخوان دنبالچه(the pelvic cavity or tail bonePain or cramps in
2) آسیب های روحی و روانی ضعف حافظه و حواسپرتی،
-اضطراب،
-منزوی شدن و گوشهگیری،
- افسردگی،
-بینشاطی و لذت نبردن از زندگی،
-پرخاشگری،
-بداخلاقی و تندخویی،
- کسالت دائمی و ضعف اراده،
-احساس حقارت،
-عدم اعتماد به نفس،
احساس گناه و عذاب وجدان بروندادهای روانی و روحی خودارضایی است.
3) آسیب های اجتماعی ناسازگاری خانوادگی،
بیمیل شدن به همسر و ازدواج،
ناتوانی در ارتباط با جنس مخالف و همسر،
احساس طرد شدن،
از بین رفتن عزّت، پاکی، شرافت و جایگاه اجتماعی،
دیر ازدواج کردن
و لذت نبردن از زندگی مشترک
4) آسیب های معنوی و اخروی
هیچ یک از آسیب های پیش گفته، به اهمیت آسیب های معنوی نیست؛ زیرا آسیب های معنوی، جان و دل و به عبارت دیگر کنه حقیقت وجود آدمی را تباه میسازد. خودارضایی از نظر دین یک گناه است و به تعبیر قرآن زنگار بر دل مینهد:
«کَلاَّ بَلْ رانَ عَلی قُلُوبِهِمْ ما کانُوا یَکْسِبُونَ»؛
«چنین مباد! بلکه اعمال (ناشایست) دل های آنان را زنگار زده است».مطففین آیه 24.
زنگ یا زنگار در اشیای مادی، همان چیزی است که روی فلزات و اشیای قیمتی مینشیند و معمولاً نشانه پوسیدن و از بین رفتنِ شفافیت و درخشندگی آن و در نهایت ضایع شدن و از بین رفتن آن است. علامه طباطبایی در تفسیر المیزان میفرماید: از آیه شریفه سه نکته استفاده میشود:
1. اعمال زشت، نقش و صورتی به نفس و روح انسان میدهند؛
2. این نقش و صورت خاص، مانع آن است که نفس آدمی حق و حقیقت را درک کند؛
3. نفس آدمی به حسب طبع اولیهاش صفا و جلایی دارد که با داشتن آن، حق را آن طور که هست درک میکند.
(طباطبایی، سید محمد حسین، ترجمه تفسیر المیزان، ترجمه سید محمد باقر موسوی همدانی،تلخیص، قم دفترانتشارات اسلامی، )
همچنین آسیب های معنوی جهان گذران را در مینوردد و اگر اصلاح نگردد، حیات جاودان آدمی را در معرض تباهی و شوربختی قرار میدهد. از این رو نصوص دینی نسبت به آن هشدارهای لازم را داده اند.
پیامبر اکرمصلی الله علیه وآله وسلم در این باره میفرماید:
«ناکح الکف ملعون»؛«ملعون است کسی که خودارضایی کند»
(ری شهری، محمد، میزان الحکمة، ج 12، ص 5654..)
روایت شده است : در زمان خلافت امیرالمومنین علی علیه السلام ، حضرت جوانی را دید که در گوشه ای خلوت مشغول عمل استمناء بود . حضرت آن جوان را گرفت و با دستان مبارک خود آن قدر روی دستانش زد که دست های مرد جوان سرخ شد و این گونه اورا تنبیه نمود . سپس از خزانه ی بیت المال پولی را مقرر کرد و برای او همسری گرفت .
امام صادق علیه السلام فرمود : سه دسته اند که خداوند با ایشان سخن نمی گوید و با نظر رحمت به ایشان نمی نگرد و پاکشان نفرموده و بر ایشان عذاب دردناکی است :
1- کسی که موی سفیدش را بکند تا نمایش دهد که جوان است .
2- کسی که به وسیله ی عضو خود شهوتش را خارج کند ( استمناء )
3- کسی که با او لواط کنند .
در حدیثی آمده است که حضرت امام صادق(ع) فرمودند:
این عمل همچون ازدواج کردن شخص با خودش می باشد و برای او هیچ عملی نیست .(قسمتی از " گناهان کبیره " نوشته ی آیة الله دستغیب ( رحمة الله علیه ) را که در مورد مضرات جسمی و روحی استمناء آورده است که ایشان هم این مطالب را از کتاب " ناتوانی های جنسی " ( صفحات 48 الی 52) نقل کرده است ،)